mardi 12 mai 2009

Social networks are boom at the agricultural sector too

AGRO 2.0
Social networks are boom at the agricultural sector too

The boom of the social networks is also at the agricultural sector. In April, the firm CI2T www.ci2t.es created the especialized network AGRO 2.0 www.agro20.com and it has already more than 500 members. Mr. Francisco Larios, co-founder of the network says to be surprised with the success of this site, with visits from around the world, particularly in the Spanish speaking countries.

"AGRO 2.0 started as a marketing tool from CI2T which activity is to manage integrated systems of cultivation in greenhouses, but AGRO 2.0 has had its own dynamic, thus we are thinking even to decentralize the site looking for local administrators to give each country a deserving place. The idea is and will continue being to exchange ideas through the technologies of information and agriculture. The dynamics of its development will depend on the interaction of users. The network is not managed by the administrators but for the members of the virtual community who propose topics and address them according to their own interests", explains Mr. Larios.

Information technologies were time ago exclusive for few people, with social networks exchanges and interests have increased for all people. This new generation 2.0 makes that users generate and live themselves the knowledge in Internet. Internet is not only a place for reading but to share knowledge from everywhere. AGRO 2.0 receives experts´ comments from Peru, Chile, Argentina, Morocco, Spain etc…

AGRO 2.0 is a social network for the agriculture and the environment. It is very interactive since the site and information is totally responsibility of users. "We do not have censorship, very interesting debates such as the conflicts in Argentina and Spain were very interesting discussions. We leave to follow them with certain limits of respect, we leave the interaction to make its part. The knowledge in AGRO 2.0 is created by the user", says Mr. Larios.

Mr. Larios is optimistic on the development of AGRO 2.0 which "grows in a very spectacular manner and expects the same trend. It is the new concept and future of Internet".

Des réseaux sociaux bien compartimentés ne nuisent pas à leur utilisateur

extrait de : www.atelier.fr/usages/10/11052009/reseaux-sociaux-facebook-myspace-twitter-viadeo-usage-travail-marche-technologie--38217-.html

Les pages personnelles sur les réseaux sociaux - grand public comme professionnels - doivent être gérées avec soin : au niveau du contenu, de l'accès... Ce, afin d'éviter tout problème d'ingérence entre les sphères privée et professionnelle.


Shéma réseaux sociaux

Les plates-formes collaboratives ont parfois des conséquences fâcheuses sur la vie professionnelle : refus d'embauche, licenciement etc.MédiaCurve a sur le sujet sondé des Américains suite au licenciement d'une employée de restaurant qui avait mis des commentaires "négatifs" à propos de son entreprise sur MySpace. Près de 60 % des interrogés estiment que cette décision va à l'encontre du respect de la vie privée. Pour Olivier Fécherolle, directeur général de Viadeo France, le problème n'est pas là : "ce qui se passe, c'est que les réseaux sociaux se sont développés et segmentés rapidement, entre site professionnels, personnels...". Or, les utilisateurs comme les employeurs en mélangent encore les usages.

Un problème d'utilisation

Résultat : la publication - et la consultation - de photos et commentaires privés sur des plates-formes accessibles à différents réseaux. "Les usagers ont tendance à accepter aussi bien les invitations de leurs amis que de leurs contacts professionnels voire d'inconnus". D'autres plates-formespeuvent être vues de tous, même des non membres. Et ces sites sont souvent ceux grand public. Par exemple une page MySpace ne nécessite aucune mise en contact ni approbation pour être consultée, ce qui a pour conséquence de rendre public tout commentaire laissé dessus. "Twitter est dans le même cas de figure" explique Olivier Fécherolle.

Le risque des réseaux publics

"Je pense qu'avec ce support d'autres cas comme celui cité dans l'enquête sont à prévoir". Et d'ajouter : "Il est important de compartimenter l'emploi que l'ont fait de ces réseaux". En ce qui concerne les réseaux professionnels, la situation est différente. Les utilisateurs y vont dans un but précis : entrer en contact avec leurs pairs. Les contenus publiés sont donc plus surveillés. Et, précise Olivier Fécherolle, "les réseaux professionnels comme Viadeo ou Linkedin garantissent en effet des niveaux de protection de la vie privée élevés, notamment en restreignant l'accès aux comptes des utilisateurs et aux différentes données personnelles".